1/350 USS Arizona BB-39

Model/varenr.: HB86501

Messerschmitt Bf-109 er et tysk enmotors jagerfly i helmetal med lav vinge og klassisk hale. Det viste sig at være den vigtigste og mest producerede Luftwaffe-jager fra Anden Verdenskrig. Prototypeflyvningen fandt sted den 29. maj 1935, og serieproduktionen fortsatte fra 1936 til 1945. I alt blev der produceret anslået 35.000 Messerschmitt Bf-109 jagerfly, hvoraf mange endte i de tjekkiske og israelske luftstyrker efter krigen. Rødderne til Bf-109 går tilbage til en konkurrence om et nyt kampfly, der blev annonceret af Luftwaffe i 1933. Bf-109'eren, som konkurrerede med He-112, tabte i første omgang projektet, men takket være Willie Messerschmitts indspil. projektet fik lov til at fortsætte og vandt senere konkurrencen om at blive Luftwaffes primære jagerfly. Flere større versioner af Bf-109 blev udviklet under produktionen. Den første præproduktionsserie var Bf-109B (Berta) med flere versioner af Junkers Jumo 210 (A eller Da) motoren. De er blevet testet i Spanien siden 1937 under borgerkrigen. Den næste version er Bf-109C (Caesar). De havde en anden motor end B-versionen og en omfattende bevæbning bestående af to 20 mm og 2 HK 7,92 mm kanoner. Disse fly kæmpede også i himlen over Spanien. Den tredje version er Junkers Jumo 210 Da eller Daimler-Benz DB 600 motoris Bf-109D (Dora), som kæmpede i september-kampagnen, men blev erstattet af E-versionen ved årsskiftet 1939/1940. en berømt model var Daimler-Benz 601A eller N-motor Bf-109E (Emil). Det var den første, der brugte en trebladet propel i stedet for to. Bf-109E kæmpede i det franske felttog over England og i Nordafrika og østfronten. Piloten, der startede sin karriere med Bf-109E, var den berømte Adolf Galland. Den næste version er Bf-109F (Friedrich), som ifølge tyske piloter var den mest aerodynamisk perfekte. Formen på dens skrog, vinger og cockpit ændrede sig, men ingen ny motor blev brugt. Den blev lanceret ved årsskiftet 1940/1941. Som en del af designudviklingen blev der udviklet yderligere specifikationer for Bf-109, hvoraf G-versionen (Gustav) var den mest producerede. Den største ændring, der øgede maskinens effektivitet, var installationen af ​​en ny 12-cylindret Daimler-Benz DB605A-motor med en effekt på 1475 hk. Bf-109G var bevæbnet med et par 13 mm maskingeværer placeret foran cockpitudstyrets skrog og en MG151 20 mm eller tungere MK108 30 mm kanon. Den sidste masseproducerede version var Bf-109K (Kurfirst), som begyndte produktionen i oktober 1944. Daimler-Benz DB 605DB eller DC-enheden blev brugt som motor. Bf-109K var den hurtigste version produceret under Anden Verdenskrig og nåede hastigheder på op til 730 km/t. Derudover blev to versioner - H og Z - skabt, men de var ret eksperimentelle versioner, og deres masseproduktion blev ikke startet. Efterfølgende forbedringer i fremdrift og bevæbning gjorde Messerschmitt Bf-109 til et af de farligste jagerfly i Anden Verdenskrig, hvilket viser det enorme potentiale i den let vinklede flyskrog designet af Willi Messerschmitt. Tekniske data (version Bf-109 G-6): længde: 8,95 m, vingefang: 9,92 m, højde: 2,6 m, maksimal hastighed: 640 km/t, stigningshastighed: 17 m/s, maksimal rækkevidde: 850 km, maksimalt loft 12000m, bevæbning: fast - 2 MG131 13mm maskingeværer og 1 MG151 20mm kanon, ophængt - 250 kg bomber eller 2 Wfr raketkastere. Gr. 21.

Modellen skal males og samles. Lim og maling medfølger ikke.

Skala: 1/350
349,00 DKK
Lager: 1 stk tilbage på lager
Vægt: 0,848 kg
Passer sammen med
Forslag til dig
Andre købte også
Anmeldelser

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse:
spacer